Verslag van de 21ste MeetUp010: Kansen(on)gelijkheid

Een verslag van Eline Marieke Doorgeest, studentmedewerker project Mentoren op Zuid, HRO, over onze bijeenkomst over kansengelijkheid.

MeetUp010 Kansen(on)gelijkheid Claire Ohlenschlager

Meet Up 010 heeft als doel de Rotterdamse leraren te verbinden en
het is een platform waar de onderwijsmensen ervaringen met elkaar kunnen
delen (Droog, 2019).
Deze avond stond het onderwerp ‘Kansenongelijkheid’ centraal, in Verzamelgebouw
’t Klooster aan het Afrikaanderplein in Rotterdam-Zuid.
Door mijn baan als studentmedewerker op de Hogeschool Rotterdam bij
het project ‘Mentoren op Zuid’ ondersteun ik de eerstejaarsstudenten Social Work
aan de Hogeschool Rotterdam bij hun leerlingen in de brugklas.
Karlijn van Alten is één van de organisatoren bij dit project; en zij nodigde mij uit
om aan deze avond deel te nemen.

Tijdens de ronde van human library (levende boeken), zie afbeelding 1 van de
Fotocollectie, heb ik mijn ervaring met anderen gedeeld over mijn werk bij Mentoren
op Zuid. Het was aan het begin spannend want je presenteert jezelf aan de hand van je naam;
functie en vaardigheden, maar er werden goede en leuke vragen gesteld.
Het was erg leuk om met mijn enthousiasme te vertellen over mijn ervaring als
studentmedewerker bij MoZ. Er kwam een vraag voorbij met ‘waar ben je het meest
trots op?’. Deze heb ik beantwoord. Dat is dat ik mijn studenten
kan leren welke (creatieve) interventies zij kunnen inzetten en dat het
erg leerzaam is om de ontwikkeling van de studenten te zien; en hen feedback
te geven via de studentenapp. Er kwamen interessante vragen voorbij over het stukje
duurzaamheid en studenten die de app niet invullen. Dit vormen voor mij
ook de belangrijkste leerpunten: het traject houdt na een half jaartje op; het invullen
van de evaluatie middels een tutorsysteem zou een optie kunnen zijn om de effectiviteit
te testen. Na een tijdje zou je zelf een check kunnen doen bij je leerling.
Verder ook dat het stimuleren van het invullen belangrijk is en dat het ook van belang is
de leerlingen daarop aan te spreken. Dit is dan ook meteen mijn tip.

Daarna volgde ik de workshop ‘Het verkleinen van kloof tussen stedelijke jongeren
en het onderwijs’ onder leiding van Mohamed Bouziane.
Urban TQ is een onderzoekscentrum waar medewerkers in het Rotterdamse onderwijs
(PO, VO, MBO en HBO) kunnen vertellen wat er voor nodig is om het onderwijs zo
goed mogelijk vorm te geven in de grootstedelijke context. Het gaat erom dat de docenten
niet alleen didactisch bezig zijn; maar ook pedagogische handreikingen meegeven aan de
leerlingen (Urban TQ, 2019).
Na de nabespreking met andere leden is het duidelijk dat docenten rekening moeten
houden met diversiteit, zie afbeelding 2 van de Fotocollectie.
Oprecht geïnteresseerd zijn als docent kun je scheiden in twee
aspecten: verbale communicatie, zoals balans van serieus en grappig zijn en
en kwetsbaarheid laten zien (zoals emotie in stem) en non- verbale sommunicatie,
zoals knikken als je de jongeren begrijpt. Dit komt voort uit het fragment met Abdelkader
Benaci (schrijver). Jezelf zichtbaar maken bij je collega’s is van belang.
Fukkink, R. & Oostdam, R. (2016). Onderwijs en opvoeding in een (groot) stedelijke
omgeving zegt dat het van de docent een andere aanpak vergt omdat er meer
verschillen zijn in de steden. Deze bron, die ik al eerder had bestudeerd, kon ik linken
aan het geleerde uit deze workshop.

Tot slot was er een lezing door Jean-Marie Molina. Naar mijn mening wilde ze
duidelijk maken dat kinderen die een andere achtergrond hebben;
al in hun jeugd moeten vechten voor hun rechten.

Het was een geslaagde avond. Zo heb ik docenten van de Hogeschool Rotterdam ontmoet
die ook betrokken zijn bij het project Mentoren op Zuid en heb ik een oud-collega van
De Katrol gezien; en ondertussen kennisgemaakt met nieuwe mensen.
Op https://www.connecteach010.nl/ kun je je aanmelden; en daar wordt kennis gedeeld
en verbinding gemaakt met de Rotterdamse leraren. Ik ben daar lid van geworden.
En ik ben benieuwd naar nog meer bijeenkomsten met de docenten in Rotterdam.

Literatuur
– Fukkink, R. & Oostdam, R. (2016). Onderwijs en opvoeding in een (groot) stedelijke omgeving. In: Fukkink, R. & Oostdam, R. (Red.) Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Van startbekwaam naar stadsbekwaam. Bussum: Uitgeverij Couthino.
– Droog, F. (2019). Kansen(on)gelijkheid – Verslag van de 21steMeetUp010. Geraadpleegd op 26 april 2019, van https://meetup010.wordpress.com/
– urbanTQ (2016-2019). Over urbanTQ. Geraadpleegd op 19 april 2019, van https://www.urbantq.nl/overurbantq/

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.