Programma MeetUp010 #19 PersonaliLeren


Onze volgende MeetUp10, de 19e alweer, zal gaan over gepersonaliseerd leren en wat JIJ daarover kan leren.

30 oktober

19.00 – 22.00 uur

Melanchthon Schiebroek

Van Bijnkershoekweg 97

Programma

19.00 – 19.30 Inloop. Wat is JOUW leervraag voor vandaag? -> Aan de waslijn
19.30 Opening
19.35 Verrassing!
19.45 Activerende stellingen over gepersonaliseerd onderwijs, wat vind JIJ?
20.00 – 20.30 Workshop ronde 1
20.30 – 21.00 Workshop ronde 2
21.00 – 21.30 Nabespreken aan tafels -> is JOUW leervraag beantwoord?
21.30 – 22.00 Borrel en nog meer netwerken

Laatste nieuws: tussen 19.00 en 20.00 uur zal de wethouder van onderwijs Said Kasmi aanwezig zijn. 

Workshops – en wat daar valt te leren voor JOU?

  1. Vso Herenwaard. Wat kunnen we leren van het speciaal onderwijs?
  2. Groos. Hoe bouw je mee aan een nieuwe school? (start in 2019).
  3. Laurens College. Een flexdocent doet meer dan gepersonaliseerd leren binnen het Flexrooster. Wat dan?
  4. Haven Havo. Leren en werken in de praktijk, hoe werkt dat?
  5. De Globetrotter. Onderwijs op maat volgens Dalton principes. Uitleggen en doen?
  6. Agora onderwijs. Zoveel vrijheid, hoe ga je daar mee om?

Wees als altijd van harte welkom!

Inhoud workshops

2. Groos. Hoe bouw je mee aan een nieuwe school?
Stichting GROOS start augustus 2019 met een nieuwe school. Waarom? Omdat de initiatiefnemers geloven dat, wanneer onderwijs anders wordt ingericht, het onderwijs écht om, voor en door de leerling kan worden vormgegeven.
De drie pijlers zijn:
– verbinding (met jezelf, anderen, de stad en de wereld; leren binnen en buiten school; leren met en van elkaar)
– persoonsontwikkeling (wie ben ik en wat kan ik daarmee voor mijzelf en de ander?)
– gepersonaliseerd onderwijs (onderwijs aangepast aan tempo en niveau en uitgaande van mogelijkheden en interesses van de leerling)
Hoe zit dat dan met de basisvakken en inspectiekaders? Hoe ziet dat er straks uit in de praktijk? Hoe bouw je aan de school van je dromen?
Ben jij benieuwd hoe dat gaat en/of wil je meebouwen? Bouw mee met GROOS!

4. Haven Havo. Leren en werken in de praktijk, hoe werkt dat?
Haven Havo is ontstaan vanuit een samenwerking met het STC vmbo college en het Calvijn Vreewijk Lyceum. Zij zijn gezamenlijk ingesprongen op de vraag vanuit het (haven) bedrijfsleven. Zij gaven aan dat er steeds meer behoefte is aan anders hoger opgeleid personeel, nu en in de komende jaren.
Daarnaast ervaren wij in het onderwijs al een aantal jaar dat leerlingen met cognitieve vaardigheden op havo/vwo niveau niet altijd geschikt zijn om alleen middels theorielessen naar een diploma geleid te worden.
Hieruit is de Haven Havo ontstaan, met 16 lesuren praktijk in de week. Deze praktijk lessen worden ingevuld door het vak Digitale Geletterdheid, Onderzoeken & Ontwerpen (O&O), Technologie & vakmanschap (T&V) en LO.
De Haven Havo is inmiddels uitgegroeid tot een samenwerking met de Hogeschool Rotterdam (mentoren op Zuid), Rotterdam Mainport Institute (RMI), Havenbedrijf Rotterdam, Stichting ProSea, NPRZ en nog vele anderen.
Vanuit de lessen bovenstaande lessen gaan wij aan de slag met breed gepersonaliseerd leren. Als voorbeeld:
Lessen O&O worden ingericht vanuit de verbinding theorie en praktijk, waarbij leerlingen regelmatig aan de slag gaan met omgevingsleren. Zij worden hierin niet alleen ondersteund vanuit school, maar ook vanuit onze andere stakeholders. Praktijk en theorie worden met elkaar verbonden, waardoor de brede competenties en vaardigheden worden gestimuleerd bij leerlingen die meer behoefte hebben aan leren door doen (breed gepersonaliseerd leren).

5. De Globetrotter. Onderwijs op maat volgens Dalton principes. Uitleggen en doen?
Gepersonaliseerd leren kan op velerlei manieren uitgevoerd worden. Op de Globetrotter Katendrecht werken wij aan gepersonaliseerd leren door het samenwerken tussen leerlingen, groepen en leerkrachten net zo sterk aan te zetten als het sturen op eigenaarschap in het werken en leren. De manier waarop wij werken, komt vooral door wie wij zijn; een Daltonschool waarin Daltonprincipes in ons DNA zitten.
Dit alles is terug te zien in het werken met open wanden tussen twee groepen, doelgestuurd leren, ontwikkelingsgericht werken (spelend leren), projectmatig werken, de omgeving als leerobject en het gebruik van Snappet.
Kom met ons meepraten over de vormgeving van deze manier van onderwijs.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s