Programma MeetUp010 #18 Bildung

Op dinsdag 5 juni verzorgen wij MeetUp010 #18 met deze keer als onderwerp Bildung, hoe breed is persoonsvorming?

AANMELDEN

We zijn te gast op de Hogeschool Rotterdam, en wel op locatie Museumpark hoogbouw, Burgemeester S’jacobplein 1 3015 CA Rotterdam

Programma

19:00: Inloop

19:30 – 20.15: Forum discussie

20.15 – 21.15: Workshops

21.15: Napraten en borrel

De experts die ons meenemen:

Joop Berding, pedagoog, auteur van ”Ik ben ook een mens” en “Aan het werk met Hannah Arendt”,  voormalig Hogeschool Rotterdam.

Wouter Pols, pedagoog, werkzaam bij Kenniscentrum Talentontwikkeling en auteur van: “In de wereld komen”.

Hester IJsseling, lector professionaliseren met hart en ziel bij de Thomas More Hogeschool.

Ed Weijers, praktisch filosoof, hoofddocent van de beroepsopleidingFilosoferen met Kinderen en Jongeren, gespreksleider voor mensen van 7 tot en met 97 jaar, denktrainer.

Alexandra Bronsveld, coördinator Centrum Kinderfilosofie Nederland: platform voor filosofische onderwijs (www.kinderfilosofie.nl), bouwt mee aan het kenniscentrum van de hogeschool voor toegepaste filosofie.

Inge Spaander, docent Media, Maatschappijleer en ondernemerschap, begeleider bij Acato, een plek voor jongeren met autisme en thuiszitters. Ook werkt ze als museumdocent bij het Belasting en Douane Museum en schrijft ze over onderwijs.

Frans Droog, docent biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde; initiator en organisator TheCrowdNL, edcampNL, blogt over onderwijs.

Alderik Visser, (ex-)docent geschiedenis en filosofie, nu werkzaam bij SLO.

Kiki Varenkamp, ontwikkelaar Bildung Academie

AANMELDEN

Inhoud Forum discussie:

Persoonsvorming, burgerschapsvorming, talentontwikkeling, zelfontplooiing, subjectwording – wat wil dat toch allemaal zeggen? Wat is Bildung precies? En dan: wat moet ik ermee in mijn klas? Móet ik er überhaupt wat mee? Onderwijspedagogen Joop Berding (Hogeschool Rotterdam), Wouter Pols (Hogeschool Rotterdam) en Hester IJsseling (Thomas More Hogeschool) proberen wat helderheid te brengen in de wirwar aan begrippen die cirkelen rond de opvoedingskant van onderwijs en hoe dat alles een rol speelt in jouw onderwijspraktijk.

Beschrijving Workshops:

Agora Rotterdam. Inge Spaander en Frans Droog
Rotterdam verdient goed onderwijs.
Onderwijs dat uitdaagt en prikkelt.
Onderwijs waarin omwegen en shortcuts mogen.
Onderwijs waarin je jezelf mag zijn, de ander ontmoet, de wereld betreedt en verandert.
Onderwijs waar je mag leren.
Onderwijs waarin persoonsvorming en Bildung vanzelfsprekend zijn.
De initiatiefnemers van Agora Rotterdam streven naar onderwijs volgens het model van Agora Roermond in Rotterdam vanaf het schooljaar 2019-2020. Hoe we dat gaan doen is een nu lopende zoektocht. We starten klein en bescheiden of groots en meeslepend: maar starten zullen we. Ons beginpunt is het voortgezet onderwijs, maar vandaar uit kan alles.
In de workshop zullen we ingaan op het nut en de noodzaak van het beschikbaar zijn van de keuze voor ander onderwijs in Rotterdam. We zullen ingaan op de behoefte en belangstelling. We zullen het model van Agora onderwijs toelichten en in gesprek gaan.

Bildung is vorming. Ed Weijers
Bildung zonder vorming van het eigen denken zelf is volgens mij geen Bildung. Wat je denkt, hoe je denkt en zelfs wat je niet wil denken, kan indeze workshop onderwerp worden van reflectie en daarmee vorming. We doen eenvoudige denkoefeningen. Je eigen denken en daarmee jezelf leren kennenkan intensief en confronterend zijn, maar daardoor extra leerzaam.

Lesgeven vanuit verwondering en creativiteitAlexandra Bronsveld
Hoe richt je een school zo in dat leerlingen er kunnen oefenen, ontmoeten, ontdekken, exploreren, fouten maken en kennis opdoen, zoals het in het echte leven ook voortdurend gaat? Behoefte aan inspiratie op het gebied van brede vorming? Dan is High Tech High (HTH) het antwoord. Het niveau op deze school is hoog, de leerlingen werken gemotiveerd aan projecten en maken op een open manier contact. Verwondering, reflectie, kritisch en creatief denken en grote vragen stellen schuwen ze op deze school niet. Zij vormen zelfs het fundament van de school waarin gepersonaliseerd leren en projectgestuurd onderwijs centraal staan. Kortom een rijke inspiratiebron voor het onderwijs in Nederland.

De workshop bestaat uit een interactieve lezing en gesprek.

 

Bildung, wat is dat nu precies? Alderik Visser
Persoonsvorming? Of identiteitsontwikkeling? Subjectificatie? Of toch maar Bildung? De begrippen buitelen over elkaar heen, en dragen bij aan een permanente spraakverwarring – over iets dat gevoelsmatig toch vrij duidelijk is: de school moet meer doen dan kinderen africhten op toetsen en de arbeidsmarkt. Maar hoe? En met welke begrippen? In een interactief praatgedeelte probeert Alderik eerst alle gangbare en minder gangbare begrippen rond ‘persoonsvorming’ te ordenen. Daarna kunnen we met een praktisch modelletje aan de slag. Doel van dat workshop-gedeelte is om uit te vinden dat wat in theorie zo ingewikkeld lijkt, in de praktijk van alledag, in je les en je lesvoorbereiding, misschien niet zo moeilijk is.

Wordt je een betere docent door Bildung?
Kiki Varenkamp was een van de ontwikkelaars van de Bildung Academie. Ze onderzocht welke vorm van Bildung docenten helpt bij het lesgeven. Samen met de deelnemers verkent ze in deze workshop wat ons beeld van Bildung is. Daarnaast gaat ze met ons na hoe onze Bildung doorsijpelt in onze lessen.

Advertenties

3 gedachtes over “Programma MeetUp010 #18 Bildung

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s