Programma MytheUp

Op donderdag 19 april verzorgen wij MeetUp010 #17 met als onderwerp onderwijsmythes …  en wat dan wel werkt.

AANMELDEN

We zijn te gast op het Albeda Collega, Rosestraat 1101 (gratis  parkeren)

Programma

19:00: Inloop

19:30: Casper Hulshof – Onderwijsmythes

20:30 – 21.15: Workshops

  • Vincent Hoogerheide – effectief inzetten instructievideo’s
  • Mark van der Veen – de kritische docent
  • Paul Ket – iedereen de beurt geven
  • NRO – kennisrotondes

21.15: Paneldiscussie

22:00: Napraten en borrel

Klik HIER om je aan te melden voor Meetup010 #17 MytheUp.

Beschrijving Workshops

Vincent Hoogerheide – effectief inzetten instructievideo’s

Leerstijlen, leerpiramides, en andere onderwijsmythes worden helaas vaak als voor waar aangenomen. Het is natuurlijk uitermate belangrijk voor iedereen in de onderwijspraktijk om te weten wat eigenlijk niet werkt, ook wordt vaak gedachte van wel. Echter, het is ook belangrijk om te weten wat wel werkt – welke principes voor leren en instructie zijn nu wel op wetenschappelijk bewijs berust? In dit (interactief) college zal Vincent Hoogerheide (postdoctoraal onderzoeker, afdeling Educatiewetenschappen, Universiteit Utrecht) voornamelijk recent onderzoek bespreken op het gebied van het leren van videovoorbeelden, dus instructievideo’s waarin iemand demonstreert en uitlegt hoe je een taak kunt voltooien. Kun je beter eerst zelf oefenen en daarna een videovoorbeeld bekijken, of andersom? Kan voor leerlingen de spreker beter een medeleerling zijn of een volwassene? En moet de spreker überhaupt in beeld zijn, of zijn PowerPoint slides met een voice-over voldoende? Tevens zal hij recent onderzoek beschrijven naar de effecten van het zelf maken van een instructievideo. Is dit ook een effectieve strategie om te leren?

Mark van der Veen – de kritische docent

Het onderwijs is een dynamische en complexe wereld. In de sector gaan dan ook veel theorieën en opvattingen in het rond. Sommige theorieën bieden een prima basis om toe te passen in de praktijk. Andere zijn onjuist of worden verkeerd geïnterpreteerd, wat een voedingsbodem is voor mythes. Het is dan ook zaak dat we als leerkracht kritisch zijn.
Maar kritisch zijn is makkelijker gezegd dan gedaan. Tijdens mijn lezing ga ik in op wat kritisch denken is, bied ik vertrekpunten die ons helpen een kritische houding aan te nemen en ga ik in op valkuilen die bij het (kritisch) denken om de hoek komen kijken.
Na afloop kun je deze kritische vertrekpunten meenemen en toepassen in de (eigen) onderwijspraktijk en ben je je bewust van mogelijke valkuilen.

Paul Ket – Mythe: iedereen weet hoe hij leerlingen de beurt moet geven.

Een onderwijsleergesprek voeren, huiswerk overhoren, we doen het elke dag. En je moet het maar kunnen.
Je leert het in de praktijk, als het mee zit op één van de eerste stages, en dan kan het niet fout gaan. Toch?
Maar je weet ook dat leerlingen er voor gaan om zo goed mogelijk voor de dag te komen.
Duiken, hopen dat de favoriete leerling toch weer het woord krijgt of proberen met halve antwoorden weg te komen zijn dan mooie strategieën van leerlingen.
Als docent pak je dan je agenda en hou je bij wie je aanspreekt, volg je het alfabet, de rijen, naamstokjes of zelfs een app.
Maar is dat het nu?
Gebaseerd op observaties in onderwijspraktijk is het werk van Doug Lemov, het boek “Teach like a Champion”.
In dit boek gaat één van de technieken die hij bespreekt over het vragen stellen aan leerlingen: hoe kies je de leerling aan wie je wat vraagt?
Op zijn blog is dit het meest besproken onderwerp. Omdat het raakt aan alles wat er in de klas gebeurt en we er elke dag mee te maken hebben.
Genoeg aanleiding om samen te spreken over hoe het wel moet.
In de workshop bespreken we kort wat achtergronden en gaan dan met elkaar in gesprek over de verschillende aanpakken voor het geven van beurten aan leerlingen.
Zodat we na afloop weten dat het geven van beurten niet zo eenvoudig is als het lijkt.
En wellicht rolt er een voor jou goede aanpak uit.

NRO – kennisrotondes

NRO laat zien wat zij doet en welke betekenis zij heeft voor kennis over het onderwijs. Zij zullen ingaan op het soort vragen dat zij krijgen en welke mythes zij hierin zien terugkomen. Zij gaan ook graag het gesprek aan hoe van hen gebruik gemaakt kan worden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s