Meetup010 #10 – Het Prachtige Risico van Kunst

Over de kracht van creativiteit in onderwijs

Grafisch Lyceum Rotterdam
Heer Bokelweg 255
3032, AD Rotterdam

Rondleiding GLR: 18:30 uur
Inloop MeetUp010: 19:00 – 19:30 uur

Schrijf je hier in!
Programma staat onderaan deze pagina.


Je begint een les en alles loopt anders dan je had verwacht. Herken je dat? In het onderwijs neem je, net als in de kunst risico; er is niet één antwoord op hoe je jouw les moet vormgeven. Kunst en cultuur biedt een verrassende kijk op onderwijs.
Een groot deel van het schoolcurriculum gaat over de juiste antwoorden, maar zijn we wel zeker van die antwoorden? Van kunst leren leerlingen dat problemen meer dan één oplossing kunnen hebben. Stellen wij wel voldoende vragen? Kunst en cultuur zetten aan tot vragen stellen, in plaats van botweg stelling nemen. Kunst biedt meervoudig perspectief. Het leert ons denken vanuit het onverwachte, soms ongemakkelijk, het liefst wordt je geraakt.

Het wordt een avond vol beweging, van elkaar leren, spelen, experimenteren. Kom inspiratie halen voor jouw onderwijspraktijk van po tot hbo van muziek tot vormgeving. Wil je ook aangeraakt worden? Kom dan ook!


WORKSHOPS

World Music Box
DoorKevin Zwinkels, (bijna) docent muziek van Codarts met een passie voor lesgeven en piano, o.a. aan Thomas More Hogeschool.

Samen muziek maken zonder met elkaar te praten of overleggen? Duik in de wereld van de World Music Box! Doordat te communiceren door de muziek heen, kunnen we samen met handen en voeten overal ter wereldmuziek maken.

Dit voorjaar vliegt de World Music Box met een groep Codarts studenten naar Zuid-Afrika. In townships gaan ze samen met kinderen muziek maken.

Atelier op school: samen experimenteren met een kunstenaar
Door: Ariadne Urlus (SKAR), Wendy van Rossum (KCR) en Annemarie Timmermans (KCR)

Met basisschoolleerlingen een hele vakantie doorwerken aan een gezamenlijk kunstwerk? Samen met een kunstenaar het hele schooljaar op school het thema ‘niets’ uitdiepen? Onderzoeken, experimenteren, kijken, voelen en ervaren.

SKARlokaal en Ateliers in School zijn twee voorbeelden van onderzoekend leren binnen het formele basisonderwijs, waarin de kunstenaars- en atelierwerkwijze centraal staat.

Buiten de lijntjes kleuren in het mbo (en VO)
Door Linda van Zijp (Grafisch Lyceum Rotterdam) en Justin Slabbekoorn (Grafisch Lyceum Rotterdam)

Waar denk jij aan bij de kleur rood en is dat echt alles wat je kunt bedenken? In deze workshop ervaar je de kunst over het creatief denken en zorgen we ervoor dat jij zelf in die staat van denken terecht komt. Wat is het belang van creatief denken, buiten de lijntjes kleuren en/of niet in hokjes denken voor leerlingen? We leggen uit hoe dat op het Grafisch Lyceum Rotterdam gaat en denken met jullie na over hoe je creatief denken kunt toepassen in je eigen onderwijs.

Social Media: kunst of ergernis? Over vloggen en YouTube gebruiken in het onderwijs
Door: Inge Spaander (Thorbecke College) en GLR Insiders (studenten)

Social media – sommige docenten vinden het de doodsteek voor het onderwijs. Maar je kunt de nieuwe mogelijkheden ook inzetten binnen je les. In deze workshop leggen de Insiders van het Grafisch Lyceum Rotterdam jullie het verschil uit tussen vloggen en YouTube-filmpjes en geven ze je ideeën hoe je deze vormen van social media in je les en op school kunt gebruiken. En zij kunnen het weten, want deze studenten vloggen iedere week over hun schoolleven.

Blikopener; via Visual Thinking Strategies filosoferen over Kunst.
Door: Sabrina Robles de Medina, Anika Klevering (WdKA), Kim van den Enden, Liesbeth Slats (SKVR)

Leren reflecteren door kijken naar kunst. Zet leerlingen in de rol van expert, laat hen samen betekenis construeren. Speciaal voor het (v)mbo. De methode versterkt taalontwikkeling, probleemoplossend vermogen en verbinding met anderen. Iedereen kan meedoen met een gesprek over beeld.

Vragen stellen is ook een kunst
Door: Bram Legerstee & Djen van Zon (RCTH) & Monique van den Heuvel (Hogeschool Rotterdam)

Workshop door het Rotterdams Centrum voor Theater en de Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn van de Hogeschool Rotterdam.
Welke vraag zou jij stellen? To be? Or not to be? That’s the question. De kunst van het vragen stellen. Een workshop over te zijn of niet te zijn. Dat is de vraag.

Rotterdams CKV
Wij zijn een samenwerkingsverband van Rotterdamse VO scholen, culturele instellingen en het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam en wij bouwen aan één vaksectie ckv voor Rotterdam. Educatoren van musea en theaters en docenten staan samen voor een sterk ckv, dwars door de muren heen. In proeftuinen met acht VO scholen en 16 culturele instellingen creëren we samen een projecten die draaien om ervaren. Zodat ckv dichtbij de leerling komt te staan, en ver van een stapel verslagjes. Wij wisselen inspiratie uit, organiseren studie middagen, en bespreken valkuilen en mogelijkheden om zoveel mogelijk ckv als een ervaring mee te geven aan de leerlingen van Rotterdam. Rotterdams CKV. DAAROM!

Art Based Games
Door: Paul Pos (Docentenopleider aan de lerarenopleiding van de WdKA en CODARTS en werkt regelmatig in het buitenland als adviseur voor kunsteducatieve programma’s)

Workshop over het introduceren van spel(elementen) in het kunstonderwijs waaronder, winnen en de mooie opbrengst die geen prijs is. In de workshop wordt tevens de rol van de docent onder de loep genomen als begeleider van een creatief leerproces.

The New School Collective
The New School Collective neemt je mee in hun verhaal in vier hoofdstukken. We starten bij het ontstaan, organiseren onbepaalde tijd, nemen je mee op reis en stellen jouw de vraag: wat is een school?
Het gaat ons om het bevragen en daar zetten we onze verbeelding bij in. Wat wil jij tijdens de Meetup bijdragen aan onze vragen?


PROGRAMMA DONDERDAG 19 JANUARI 2017:

18:30 uur: Een rondleiding door het Grafisch Lyceum Rotterdam voor alle geïnteresseerden

19.00 uur: Inloop MeetUp010

19.30 uur: Start – Ontvangst, een introductie op het Grafisch Lyceum Rotterdam vanuit de ogen van een leerling

20:00 uur: The New School Collective presenteert!

20.15 uur: Start workshops – Zie beschrijvingen hierboven
Het wordt een avond vol beweging, van elkaar leren, spelen, experimenteren. Kom inspiratie halen voor jouw onderwijspraktijk. Wil je ook aangeraakt worden? Kom dan op 19 januari!

21.15 uur: Ludieke afsluiting

21.30 uur: Einde programma en borrel

Inschrijven kan door HIER te klikken.

Kijk op meetup010.wordpress.com en hou Facebook en Twitter in de gaten, je weet maar nooit wanneer er weer een update komt.

Advertisements

3 gedachtes over “Meetup010 #10 – Het Prachtige Risico van Kunst

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s