Meetup010 #6: Past het onderwijs?

We kijken terug op een zeer geslaagde editie van Meetup010 met als thema passend onderwijs. Onze dank gaat uit naar de het team van De Piloot en de collega’s die geheel een workshop wilden verzorgen. De opkomst wat groot, de workshops erg interessant en op de borrel na afloop was er nog genoeg na te praten!

Noteer 23 juni alvast in de agenda, dan zal de laatste Meetup010 van dit schooljaar plaatsvinden. Via de website, twitter en facebook zullen we binnenkort meer laten weten over het programma.

Gisteren opende Woosje Stewart de avond met onderstaand gedicht:

Onze woonkamer

Ons lokaal
Daar waar wij samen komen
Leren aan de keukentafel
Verlengde instructies zonder afspraak
In de wereld van morgen

Zo goed als kwaad
Het soms gaat
Dat jij en ik samen leren
Van elkaar
Een schreeuw om aandacht
Van mij of van jou?

Dwars door mij heen
Lig ik soms wakker

Van het grenzeloos vertrouwen
Zekerheden
Waren nooit zo onzeker

Meneer Onrust
geef mij rust
Mevrouw Wantrouwen
geef mij vertrouwen

Pijn
zoals de schaar knipt
Lijm het maar goed vast
Hechtend aan wat liefde

Harten luchten in de deuropening
Even vluchtig
Nu weer bij de les

Kinderen smijten met verf
Juf, mag ik op de tafel staan?
Uiting van liefde
Voor jou en mij

Momenten die ik koester
Vol vertrouwen
Van het komt altijd goed

Wijzend naar het bord
Wijs ik naar mezelf
Zinnen hard en zacht
Vullen mijn lokaal
Mijn woonkamer
Mijn thuis
Mijn straat
Mijn buurman
Naast mij in het lokaal

Datzelfde klokje wat thuis tikt
Tikt hier net even anders

School
Ik voel me thuis
Ik ben veilig
In jouw woonkamer
Plaats voor iedereen
En zeg je het me?

Als er iets is
Wat dat iets, ook is

Lachen om en met elkaar
Rollend van het lachen
Jouw Perzisch tapijt
Spreid hem uit
Dit is jouw woonkamer

Dan neem ik mijn tas vol geduld en vertrouwen
Liefdevol mee
Elke dag
Naar school en mee terug naar huis

Hoe doe je dat toch?
Elke dag weer
Vraag ik me soms ook af

Zonder “energy” vol energie
Verdrinken in verdriet
Hoopvolle geluiden
Zo blij van blijdschap
Elke dag weer
De lach op jouw gezicht

Een hand een glimlach een knuffel
Een aai over je bol
Dat klopje op mijn schouder
Daardoor hou ik niet vol
Maar doe ik elke dag

Waarvoor ik ooit gekozen heb
Vanaf dat ik acht was
Had ik een droom
Jouw pet
Jouw lach
Jouw ogen
Mooie hoofddoeken sieren mijn thuis

Jouw spelden prikken mij niet
Ze sieren de straten van 3074, postcode Zuid
Gastvrij juist achter de voordeur
Geen drempel te hoog voor mijn verlaagde Opel
Dan maar schuin eroverheen
Bankstellen op straat
Jouw stoep
Als verlengde woonkamer

School
Alles verbindend
Vol vertrouwen
Zoals jouw zoete lach
De baklava
Poolse wafels en Doritos
Scooters racen naast verlengde BMX-en
Zo doen we dat op Zuid

Plaats voor iedereen

In jouw ogen
Jouw lieve ogen
Zie ik de wereld van morgen

Geef een reactie

